Ja n’hem parlat altres vegades, però arribats als moments
actuals –després d’una forta crisi de reputació, sobretot de cara als veïns més
propers– cal reprendre la idea de reinventar la Marca Andorra.
La definició més genèrica de “marca” apunta que és una
estratègia per capitalitzar la reputació d'un país en els mercats
internacionals. Sovint, i equivocadament, es confon amb una imatge o una campanya
de promoció turística, però realment és molt més que això: és una proposta de
valor basada en trets diferencials d’allò que ofereix un país als seus
visitants i inversors, tant reals com potencials.
En una època en què els països competeixen cada cop amb
eines més potents per atreure el turisme i la inversió, Andorra segueix sent
poc coneguda, més enllà dels estats veïns; quan ho és, es troba infravalorada,
quant no desprestigiada. A banda d’altres canvis més profunds que tots esperem
arribin algun dia, un primer pas necessari és reinventar la Marca Andorra, per
tal de presentar-nos com cal internacionalment.
De moment, la iniciativa de reconstruir aquesta marca s’ha
llençat des de la CEA, i cal recordar quins en són els passos a seguir: en
primer lloc cal comptar amb la participació del màxim d’agents possibles, des
dels polítics, els econòmics i, ben entès, la ciutadania. Per aquest motiu s’ha
elaborat una primera enquesta, oberta a tots els residents, per tal de concretar
la percepció interna que es té sobre les forces i les debilitats, però també
sobre les oportunitats i les fortaleses del nostre país, amb, a més, unes
pinzellades d’allò que ens fa definir-lo i dels models en què ens agradaria
emmirallar-nos.
La segona etapa consistirà en una altra enquesta,
internacional aquest cop, que ens ha de permetre saber –de forma qualitativa–
quina és la percepció que es té d’Andorra a l’estranger, una etapa molt
important ja que és allí on ens agradaria ser coneguts i poder influir. El
tercer pas ens portarà a fer l’anàlisi de totes les dades anteriorment recollides,
per arribar a definir els valors de la Marca Andorra i la seva missió de cara
al futur.
Aquest treball després s’haurà de desenvolupar al més alt
nivell i sota la responsabilitat dels governants, amb la participació dels
diferents sectors implicats: l’econòmic, el cultural, l’educatiu, el de la
comunicació, el de la sanitat, etc..., per crear una estratègia per a la marca
i la seva comunicació, de forma global però també desenvolupada específicament per
a cada sector.
El perill es trobarà –com experiències passades ens ho
han demostrat amb tants i tants estudis sense resultats realitzats en els
darrers quaranta anys– en implementar un pla que permeti fer l'estratègia
tangible, desenvolupar un sistema perquè les diferents organitzacions involucrades
en el projecte cooperin coordinadament, defugint d’interessos particulars o
d’influències polítiques partidistes.
Si
som conscients que les marques influencien
la manera en què veiem el món i el com triem visitar una destinació o
invertir-hi, ens cal apostar per una marca diferenciadora per competir millor en
els mercats internacionals, presentant l'essència d’allò que som i que ens fa
únics. El compromís o l’estratègia posterior, però, ho hauran de demostrar: haurem
de provar que tenim una identitat suficientment forta per ser únics, però en positiu
i amb qualitat. Un repte immens.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada