És
difícil parlar d’art en un sentit ampli, sobretot perquè és una paraula de la que
costa delimitar-ne l’abast. Potser una definició simplificada podria ser
l’expressió o la interpretació d’una realitat –passada pel sedàs de l’estudi,
l’experiència i la sensibilitat de l’artista– capaç de provocar emocions i
sensacions en els altres. Al llarg de la història, moltes expressions
artístiques s’han fet des de la revolta, procurant trencar amb els corrents més
conservadors i utilitzant la provocació com un recurs més a l’hora de presentar
les obres, i això fins arribar al dia d’avui en què sovint l’art fa parlar més
per la seva vessant trencadora que per la seva qualitat intrínseca.
L’any
va començar amb l’exposició En una realidad
paralela, de la fotògrafa mexicana Valeria Vázquez, que va generar un debat
intens i va crear un cert malestar a les xarxes perquè recolzava la seva obra en
comentaris clarament masclistes –segons l’artista, amb humor i provocació. Al
cap de pocs mesos la polèmica va arribar des de Hollywood, amb la carta oberta
de l’actriu Mila Kunis on denunciava la discriminació i el masclisme del què
són víctimes moltes actrius en el món del cinema i on explicava que resistir
havia esdevingut per a ella una prioritat. També s’ha tornat a remoure el món
del cinema més recentment, amb els “aclariments” de Bertolucci sobre com es va
rodar l’escena de la violació del film Ultimo
tango a Parigi, que pel que sembla va tenir molt més de real que de ficció,
per vergonya de tots aquells –nombrosíssims– que, tot i saber-ho, van ignorar
les reiterades denúncies de la víctima, Maria Schneider.
Aquests
dies passats hem pogut veure com dos cantants, força coneguts entre el jovent,
han estat notícia no pas per la qualitat de les cançons respectives sinó per
les seves lletres, més que provocadores. D’una part, un cantant colombià de reggaeton,
Maluma, ídol del món jove latino, presentava
la cançó i el videoclip Cuatro babys,
amb un caràcter marcadament masclista i denigrant per a les dones; malgrat els
181 milions de reproduccions a Youtube –quan escric aquestes línies–, molts
mitjans se n’han fet ressò i es porten a terme diverses iniciatives per
demanar-ne la retirada. D’altra part, el cantant –de rap, aquest cop–
Lechowski, conegut per les seves lletres amb missatge “social”, presentava també
nova obra, Quarcissus, que, com una
òpera en diferents actes, explica una història d’amor i traïció que acaba amb un
crim passional; tot i que ell diu que es tracta d’una obra de denúncia, la
realitat és que presenta el protagonista com una víctima de l’amor romàntic,
quan no deixa de ser un agressor i un assassí potencial. En aquest cas també
s’ha generat una polèmica de llarga cua que ja veurem com acaba.
Aquests
només són uns pocs exemples referits a aquest any; en podríem trobar molts i
molts més al llarg del temps per corroborar que l’expressió artística
reflecteix l’entorn. L’art es correspon amb les diferents societats que es van
succeint, i segueix transmetent que el món és masclista. Si l’art és
comunicació i emoció –amb o sense transgressió– també hauria de tenir un rol
transformador, portant el públic a més criteri crític i a rebutjar l’intolerable.
Només llavors s’acompliria el que Dostoievski va dir: “L’art salvarà el món”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada