Sovint les notícies i la
repercussió que tenen em sorprenen perquè no acabo de captar la transcendència
que se’ls hi dona, però a vegades també em passa al revés: em sorprèn la manca
de reactivitat a determinades notícies que, des del meu punt de vista, resulten
alarmants. Així succeí fa uns dies quan vaig veure la notícia, al Periòdic
d’Andorra, de que el país necessitaria triplicar el seu bosc per absorbir el
CO2 que genera.
El cert és que ja fa
molts anys que s’està veient que la sostenibilitat no és precisament el punt
fort del nostre país, ni en l’àmbit mediambiental ni tampoc en l’econòmic. Si
bé s’han fet avenços en temes com el tractament de residus o els aïllaments
tèrmics, i s’han promogut accions com l’aposta –petita però certa– per les
energies renovables o pel vehicle elèctric o híbrid, els darrers anys han
deixat entreveure problemes en la gestió dels recursos naturals –com, per
exemple, en la captació de l’aigua, i concretament en els entorns de protecció–
i també en les emissions de diòxid de carboni (CO2), el volum del qual
caracteritza una societat benestant i inconscient com la nostra.
Les dades són
reveladores: cada anys consumim de mitjana 51.600.000 litres de gasoil,
bàsicament destinat a les calefaccions –normal, em direu, en un país en què
l’hivern es llarg–, i tenim de promig
més d’un vehicle per habitant (comptant infants i adults que no condueixen). Per
una banda la crisi impedeix millorar i aplicar noves tècniques constructives,
que afavoririen la limitació d’emissions de CO2, però per altra banda l’economia
pròspera del resident mig impulsa a renovar regularment el parc automobilístic,
buscant més potència i més imatge.
Com invertir aquesta
tendència? A part d’envair els territoris boscats dels països veïns cal pensar,
més seriosament, en termes de conscienciació, de sensibilització i d’incentius –positius
i negatius– per a què la situació canviï substancialment els anys a venir. Cal saber
comunicar l’interès, tant col·lectiu com particular, en millorar l’eficiència energètica
i en l’ús de les energies renovables, fer entendre que els nous vehicles
elèctrics o híbrids són el futur –o, almenys, un futur millor– i que “molen”
més que molts vehicles més potents. Cal crear incentius positius (com el pla
Engega, però amb clàusules adequades per que pugui afavorir amb més pluralitat
i igualtat les persones i les empreses interessades) però també incentius
negatius, com sancions o multes dissuasives per castigar les emissions
excessives o els vehicles contaminants.
A hores d’ara ja es
coneixen algunes solucions: evitar l’ús de combustibles fòssils, millorar l’eficiència,
adaptar les infraestructures dels edificis per no malbaratar energia, limitar
al màxim l’ús de ciment en la construcció, frenar l’ús de vehicles
tradicionals, promoure el consum de productes ecològics menys perjudicials per
l’entorn, o vetllar pels boscos que tant ens ajuden.
Si nos som capaços
d’entendre a bones i de forma ràpida que les alteracions atmosfèriques causades
per les emissions de diòxid de carboni són irreversibles, ens haurem d’atendre
a les conseqüències: la desaparició del planeta que ens sustenta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada