Cada ocasió és propícia a estudis i
a enquestes i el Nadal no pot ser menys, així que procuraré pintar de forma
ràpida allò que he pogut recollir en relació als nostres veïns del nord i del
sud, el comportament dels quals és, probablement, similar al nostre.
La percepció d’aquesta festivitat és
coincident: es valora com una trobada familiar, una
tradició que recorda la infantesa. La majoria dels enquestats assumeixen
preferir passar aquesta festa en família, encara que molt sovint reconeguin que
és per no fer pena als familiars. També hi ha força unanimitat a considerar el
Nadal com una ocasió de fer plaer als pròxims i alhora una ocasió sovint única a
l’any per retrobar-se en família.
Tothom està d’acord en
que, tot i aquest aspecte sentimental, la realitat és que és una festa
comercial; mentre la majoria dels francesos reconeixen que l’aspecte religiós
ha desaparegut, a Espanya encara es troba força arrelat.
Pel que fa al vessant
vacacional, també coincideixen la majoria de francesos i espanyols en expressar
desitjos de poder fer vacances d'esquí, mentre que altres, en menor nombre,
somnien amb viatges a climes més càlids.
Pel que fa a tendència
clau d’uns i altres, veiem que és la preocupació per la situació econòmica,
fortament pel costat espanyol i amb més esperança en el futur pel costat
francès, on, curiosament, les dades macroeconòmiques preocupen més que
l'economia domèstica.
En relació als hàbits de
consum nadalenc, veiem que han canviat de forma similar. Més concretament, a Espanya
el 90% (75% al 2011) comprarà més regals útils; un 80% comprarà més marca
blanca (50% al 2011); el 73% comprarà més regals en grup (31% al 2011) i un 78%
comprarà per a menys gent (40% al 2011). Una vegada més, la necessitat
d'oblidar-se per uns dies de la crisi econòmica serà el factor prioritari que
mogui el consumidor a gastar més o menys, però la realitat és que les persones s'han
tornat més cautes, volen estalviar o ja no tenen més remei que fer-ho.
Tanmateix, bon Nadal a
tothom!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada