En els darrers decennis hem pogut veure com la
radicalització de les creences islamistes s’anava estenen arreu, fins i tot més
enllà del propi món de cultura islàmica, i que aquest integrisme –a banda de
provocar canvis profunds en la societat que el viu– portava a una violència
insospitada en contra de tots – països i individus– els que d’una forma o altra
s’hi posicionaven en contra.
Sense entrar a recordar els diversos i
sagnants atemptats arran de les guerres de l’Irak o de l’Afganistan, encara
rememorem com la publicació de la novel·la “Els versets satànics” de Salman
Rushdie va portar aquest a viure com un reclús al llarg de més de deu anys, per
evitar la fatwa que s’havia llançat
en contra d’ell –en considerar el llibre una blasfèmia– i que va causar, entre
altres, la mort d’un dels traductors i d’un dels editors de l’obra.
La publicació fa unes setmanes d’un vídeo anònim
als Estats Units arremetent contra la figura del Profeta i, doncs, igualment considerat
blasfem, ha tornat a revifar la violència a nivell internacional, provocant
nombroses manifestacions i atemptats que s’han cobrat unes vides que no tenien
res a veure amb els fets però que representaven el seu país.
És dins d’aquest panorama que la revista
francesa Charlie Hebdo va publicar fa uns dies unes caricatures sarcàstiques sobre
el Profeta, que també han ofès els islamistes i han portat a la presa de les mesures
necessàries per protegir els residents francesos en països musulmans i a
diverses detencions a França.
Arran d’aquest fet s’ha desencadenat una
important polèmica entre els defensors de la llibertat d’expressió, que la
veuen inalienable i per damunt de qualsevol altra consideració, i els que entenen
aquesta actuació com una provocació gratuïta i innecessària, que posa foc a la
metxa d’un polvorí altament perillós. Kahlil Gibran deia “el mèrit d’un home es
troba en el seu coneixement i en els seus actes, no en el color de la seva pell
o en la seva religió”; una bona base de reflexió per a uns i altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada