20 de febr. 2011

La primera impressió - La finestra indiscreta - El periòdic d'Andorra 21-02-2011


Diuen que la primera impressió és la bona i que habitualment l’ésser humà amb deu segons en té prou per fer una valoració de la persona que té al davant. La imatge física, la vestimenta, l’olor, la manera de donar la mà o els gestos de l’interlocutor fan que un tingui -o no- ganes de conèixer a la persona, fan que t’atregui o et causi repulsió de forma gairebé irracional.
Si aquesta forma de contacte ha estat la base de la relació humana al llarg de segles, l’arribada amb força de les noves tecnologies, sobretot en els darrers vint anys, ha vingut a canviar substancialment aquest primer contacte i aquesta valoració intuïtiva que es formava la nostra ment.
Si bé encara existeixen uns quants que s’aferren a la manera de fer tradicional, la majoria de les persones immerses en la feina, algunes que es mouen en cercles socials reduïts o altres que es troben frenades pel complex o la timidesa, troben una nova forma de relacionar-se mitjançant les xarxes socials més habituals o les més selectives.
Així, algunes persones es troben, per exemple, a la cerca de la parella ideal mitjançant portals especialitzats com Meetic, on em consta que dones i homes van coneixent parelles virtualment i/o realment, amb més o menys èxit. D’altres, més joves o amb menys recursos, aposten per les declaracions i les cites via sms i anuncis publicats en els diaris gratuïts del país. En l’àmbit de les relacions amistoses, familiars o, fins i tot, polítiques, qui no té la seva pàgina al Facebook, al hi5, al Tuenti, al Youtube o al Twitter? I pel que fa a les relacions laborals, l’executiu que no es troba a Linkedin o a Xing, per citar-ne només dos, existeix?
La primera impressió es basa hores d’ara en una foto, un missatge, una cançó, un vídeo o un currículum, tot plegat inputs fàcilment manipulables i que poden portar a un judici erroni. Haurem de saber evolucionar esmolant la nostra intuïció humana mil•lenària i adaptant-la a les noves tecnologies per superar amb èxit la barrera de la virtualitat.