23 de gen. 2011

Prediccions pel màrqueting interactiu i els canals socials - Fòrum - Gener 2011


El màrqueting interactiu en línia encara té molts bons dies pel davant i, més concretament, un any 2011 espectacular, segons informa el gabinet d’estudis Forrester. Pel que fa a un primer estudi, publicat al desembre amb el títol de Prediccions pel màrqueting interactiu al 2011, anuncien un creixement important d’aquest tipus de promoció –sempre i quan les empreses i els tècnics siguin capaços d’una planificació acurada i de la posada en pràctica d’allò après al llarg de la darrera crisi– per tal d’incrementar l’èxit de les innovacions. Molt concretament, presenten com a model el buscar les interacciones socials més sofisticades en tots les mitjans de comunicació, les experiències mòbils amb més valor afegit i unes prestacions combinades centrades en els clients dels mitjans interactius i tradicionals. El màrqueting interactiu, en definitiva, ha de consolidar la credibilitat i la influència dins i fora de les organitzacions i ha de fer evolucionar els usos dels canals. Com a requisit previ, obliga a crear una tecnologia central i una estratègia d’organització matricial i executiva com a estructura òptima per a les organitzacions amb activitats interactives avançades.
El segon estudi, presentat a principis de gener amb el títol 2011: ara el màrqueting dels mitjans socials s’està posant difícil, vaticina que tot i un desenvolupament creixent basat en les xarxes socials començaran a aparèixer entrebancs deguts, entre d’altres, a la desconfiança dels usuaris i a l’excessiva explotació i disputa que es vulgui fer d’aquests usuaris. S’haurà de tenir en compte que, tot i tractar-se d’unes eines de comercialització i divulgació importants, la presència a les xarxes i als mitjans socials requerirà encara més atenció, inversió i innovació. En el decurs dels darrers anys aquests mitjans de comunicació social han crescut i s’han desenvolupat de forma important però també d’una manera desordenada i sovint descontrolada; com més persones i empreses s’hi han anat introduint, més s’ha ampliat la massa i, per tant, s’ha tornat molt difícil de segmentar, per poder arribar a un públic objectiu concret i seleccionat. Algunes de les afirmacions de l’estudi són, en conseqüència, que el 2011 s’invertirà molt més en el màrqueting en línia i en eines interactives que en fulletons o documentació publicitària tradicional. Procurant anticipar-se a les novetats, s’apostarà per les eines més punteres i les accions no es faran únicament en funció dels canals de contacte, el què implicarà un major domini de la identificació dels contactes i dels usuaris, així com de nous sistemes de prospecció a l’hora d’identificar i d’atraure “clients” potencials en un entorn complex. Un altre dels punts negatius que subratlla el treball és la creixent inquietud de bon nombre de persones, essencialment els majors de quaranta-cinc anys –que són els detentors de més capacitat econòmica–, sobre la seva privacitat en els canals socials; així, si ens fixem en l’exemple presentat a l’estudi de Forrester, si bé el 59% de la població nord-americana es troba inscrita en alguna xarxa, només el 20% dels internautes han acceptat «esdevenir amic» d'una marca en una xarxa social. Per tant, tot i advertir que la situació del màrqueting als canals socials és difícil, el gabinet estima que aquest no serà el moment per deixar d’invertir, ans al contrari, però fent-ho millor, amb més creativitat i sobretot sabent mantenir la confiança dels clients reals o potencials sense saturar-los.