7 d’oct. 2010

FourSquare - Octubre 2010


Sembla que una xarxa nova i diferent està despuntant en la selva de les xarxes socials. Foursquare és una xarxa d’ús essencialment en l’àmbit del turisme i l’oci, que desperta l’aventurer que dorm en el nostre interior i que facilita el compartir tots els descobriments i les exploracions que tenim molt sovint al nostre abast. Tècnicament basada en la geolocalització, permet fer aportacions i valoracions dels llocs que visites i compartir opinions i recomanacions d'aquests llocs amb els teus amics. Com a plus d’atractivitat, està concebuda com un joc en el qual cada vegada que visites un lloc com a usuari pots guanyar punts, o altres bonificacions si visites certs locals o comerços. Un altre aspecte d’interès és que si un usuari es connecta més sovint en una determinada zona, la xarxa Foursquare l'anomena Mayor (alcalde) d'aquest lloc; això implica que en algunes ciutats hi hagi restaurants, bars, comerços, etc. que premiïn al Mayor amb descomptes o productes gratis i que s'estableixi una mena de competició que estimuli l'ús del servei i beneficiï els locals que participen en la xarxa.
Per portar a la pràctica la iniciativa, Foursquare té disponibles aplicacions mòbils mitjançant GPS (que ja inclouen la majoria de telèfons mòbils), per poder realitzar els comentaris i les valoracions de la forma més senzilla possible. Deixen, a més, llibertat a l'usuari per introduir tota la informació relativa a un local en el cas que ningú de la xarxa no hagi passat abans pel mateix.
Actualment la xarxa compta amb més d’1,6 milions d'usuaris arreu del món i els organitzadors esperen que aquest nombre s’incrementi de forma exponencial, amb el previst augment de smartphones al mercat. Segons dades publicades per l'agència Ogilvy, el 2009 el mercat nord-americà de serveis basats en la localització generava beneficis de 96 milions de dòlars i s'estimava que aquesta xifra arribaria als 512 milions el 2012. A Espanya, el Corte Inglés ha estat la primera marca que ha utilitzat Foursquare com a eina de màrqueting mitjançant l'acció 'Comando Fantàstic' (amb la col•laboració de MPG i Media Contacts), un concurs celebrat l’estiu passat a Madrid coincidint amb la “Setmana Fantàstica”: els participants havien d'agregar l'usuari 'Comando Fantàstic' i seguir-li la pista; el primer que arribava al lloc on es trobava el comando i registrava la seva ubicació a la xarxa social guanyava un viatge al Japó per a dues persones. L’acció de màrqueting es va completar amb un seguiment instantani per Facebook i Twitter. Tot i que els resultats no han estat fets públics pel Corte Inglés, es considera que la recaiguda de l’acció a nivell d’imatge ha estat considerable prop del públic comprès entre els 18 i els 40 anys.
Potser en moments de baixa forma i d’escassa imaginació, com són els actuals, hauríem d’estudiar com incorporar i utilitzar el màrqueting de la forma més innovadora i, perquè no, aprofitar aquesta eina en la promoció turística i comercial d’Andorra.