24 d’abr. 2010

Ja s'albira la reactivació?


En aquesta columna ja hem tractat diverses vegades l’impacte de la crisi en els sectors del màrqueting i de la publicitat així com les diferents previsions de reactivació que es realitzaven per l’any en curs, fa uns dies, va arribar una confirmació més de què -tal i com es preveia en alguns àmbits i països- la sortida del túnel ja es començava a albirar.
Publicis, un dels quatre grups mundials més importants en l’àmbit de la comunicació va presentar públicament un creixement orgànic del 3,1% al primer trimestre del 2010 basat en una embranzida de l’activitat a Amèrica del Nord. Aquesta multinacional va refermar la seva confiança en la superació de les previsions al llarg de l’any i va mostra un optimisme cert pel futur del mercat de la comunicació.
El president del Grup, Maurice Lévy, va confirmar per l’any corrent i el següent l’objectiu de mantenir estable el marge operatiu al nivell del 15% del 2009, amb una política centrada en els recursos humans, optant per retenir i contractar nous talents en un moment de reactivació com l’actual, i en previsió d’una projecció molt més important de creixement del marge a partir del 2011.
Aquesta evolució del creixement en el decurs dels tres primers mesos de l’any després d’una davallada de 5,4% el quart trimestre del 2009, demostra que la represa del mercat publicitari és una realitat i que els anunciants han retrobat una certa confiança que els ha portat a invertir novament en un moviment d’engranatge que només pot anar a l’alça, segons el propi Lévy.
Aquest revingut de 1.162 milions d'euros, superior a qualsevol previsió dels experts, correspon però a un gran moviment als Estats Units i Canada on, tot cal dir-ho, representa la meitat del total de l’activitat del grup, així com al creixement en moltes altres regions del món excepte a Europa on encara s’està en decreixement. El continent europeu es troba encara impactat per la crisi internacional i, molt concretament a l’hora d’invertir en el món de la comunicació i de la publicitat demostra una prudència excessiva lligada, segons sembla, a la idiosincràcia que hi impera, tot i així, i segons el país del que es tracta, trobem situacions diverses i molt contrastades. Mentre França mostra un creixement del 8,4%, el Regne Unit i Espanya procuren entrar en el positiu i el nord d’Europa, inclòs Alemanya continuen en percentatges negatius.
En relació a aquesta situació, Maurice Lévy ha confirmat esperar un creixement al segon trimestre en línia amb el primer i no s’ha posicionat clarament en relació a la segona part de l’any degut als problemes econòmics i deutes d’alguns dels països europeus. Aquest optimisme prudent es correspon amb les declaracions del representant d’un dels altres grans grups mundials, l’americà Omnicom, els beneficis del qual també han superat amb escreix les previsions fetes; així com amb els comptes presentats per Havas (sisè grup mundial en l’àmbit de la comunicació), que va confirmar fa uns dies que els seus principals indicadors de creixement trimestrals confirmaven seves expectatives.
Publicis, que presenta uns beneficis de 1,2 miliards de dòlars aquest primer trimestre, compta explotar encara més els mercats emergents on de mica en mica es va posicionant de forma prevalent, i continuar investigant i invertint en l’àmbit numèric, ja que ambdós temes representen el 47% dels seus resultats. El grup vol arribar en tres o quatre anys a que signifiquin el 60% del seu beneficis, i compta per això amb l’agència de publicitat on line Razorfish que va comprar a Microsoft al mes d’octubre passat i que, per sí sola, ha tingut un creixement del 8,6% en el decurs del primer trimestre. Una de les precisions fetes per Maurice Lévy ha estat les expectatives que té de posicionament i major creixement en els països emergents amb un pla específic per a Xina aprofitant la gran tirada de l’exposició universal de ShangaÏ que començarà l’1 de maig.
Tot i que aquestes macro dades ens puguin semblar allunyades de la nostra realitat, cal que recordem que els moviments europeus, i encara més, els d’Espanya i França, són uns indicadors fiables pel que fa a l’evolució dels nostres afers, així doncs optimisme moderat, però optimisme malgrat tot, de cara als dos propers anys.