Estem en ple procés de
renovació papal i haurem de veure com acaba el conclave per entreveure quin és
el futur de l’església catòlica. Tot i així, a banda dels seus estaments
dirigents –fins ara molt encarcarats i que sembla que no s’ho han plantejat–,
aquesta és una qüestió que fa temps s’han posat els ciutadans i que ha
significat una desafecció cada cop més gran dels catòlics vers la seva
església. Analitzar el perquè d’aquesta desafecció es una qüestió complexa;
generalitzant, podem constatar com en els darrers decennis l’església s’ha anat
allunyant cada cop més de la realitat de les persones i de l’evolució del món, sense
oblidar els escàndols que també hi ha ajudat.
Fent un símil
empresarial podem dir que, si bé el màrqueting ha estat una eina profusament
emprada pels catòlics, malgrat tenir uns objectius i una missió perfectament
definits, malgrat emprar unes estratègies inequívoques de captació de
clientela, de comunicació, de proactivitat, d’obertura de nous mercats en els
països en vies de desenvolupament –tot plegat sostingut per una política
financera de les més sòlides–, alguna cosa ha fallat i el nombre de “clients”
ha anat davallant, cada cop més estrangers a una “empresa” que s’ha anat
allunyant de les seves realitats quotidianes.
Segons un sondeig realitzat
a França fa escassament quinze dies, els francesos es mostren massivament
favorables a l'evolució de l'església catòlica d’acord amb els canvis en la
societat. Els temes més sovint citats com a negatius són els posicionaments
sobre la contracepció (90%), el matrimoni dels sacerdots (83%), el casament
dels divorciats (82%), l’avortament (80%), l’ordinació de les dones (79%), l’eutanàsia
(77%) i la homosexualitat (68%).
Les dades parlen per si
soles i es podrien extrapolar a altres països desenvolupats. Potser que, sense
abandonar missions i objectius, l’església catòlica hauria d’apropar-se als
seus fidels i fer uns canvis conseqüents, si no vol córrer el risc de, simplement,
desaparèixer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada