8 de gen. 2010

La mirada crítica - 18-05-09


El seguiment dels mitjans de comunicació hauria de permetre al públic tenir una mirada, una escolta o una lectura crítica sobre els esdeveniments que s’hi relaten, així com un judici clar sobre l’impacte i l’objectivitat dels fets narrats; malauradament sovint ens manca l’esperit crític i tendim a creure fil per randa allò que se’ns explica sense detectar manipulacions o veritats a mitges.

A l’escola expliquen als estudiants que els mitjans construeixen la nostra realitat, que són unes eines bàsiques en la comunicació; que a més de vehicular idees i valors també tenen incidències directes sobre la societat, els afers polítics o el consum; que l’audiència interactua -volgudament o no- amb els mitjans; que els criteris estètics són variables d’un canal a un altre. El que no ensenyen suficientment però, és que els continguts oferts van lligats sovint a línies editorials també influïdes per la política o l’economia, i que aquests poden en determinats moments informar o divertir de forma esbiaixada front a una audiència desconeixedora del fet; o que, tot i l’ètica professional dels periodistes, la veritat no és immutable i que pot variar molt d’un mitjà a un altre.
És important doncs cultivar aquest pensament crític que tantes vegades he defensat i inculcar-lo als més joves, conduint-los a utilitzar, a més de la simple comprensió lectora, tots els recursos al seu abast com la intel•ligència, els coneixements, les emocions i els valors, per poder destriar allò que és d’allò que no és, o allò que han de creure d’allò que han de posar en dubte.
Cal recordar que cada cop més els joves pouen als mitjans -entre els que cal comptar òbviament internet- coneixements de tot tipus, hi descobreixen valors estètics o culturals i hi troben moltes formes de comportaments relacionals i això tant en les vessants positives com negatives. Cal doncs transmetre’ls-hi la importància d’una mirada crítica per a què comprenguin l’entreteniment o la informació i discerneixin la realitat de la manipulació.