Quan viatjo per Espanya disposo d’un
paquet de línia telefònica i de xarxa Internet, contractat, per un preu molt
raonable, a una operadora de telefonia d’allà; en teoria, la relació
qualitat/preu resultaria excel·lent, si no fos per la quantitat de spam que m’arriba.
Durant molt temps l’he anat eliminant sistemàticament, fins que se m’ha
ocorregut fer l’experiment de guardar els missatges durant uns dies per tal de
poder veure què és allò que en aquests moments s’està oferint a Espanya als
milions de persones que –com jo– disposen d’aquest servei.
Així, i només fixant-me en els titulars
(diuen que el reclam més poderós quan fas una campanya comercial per Internet
és allò que apareix en l’apartat Assumpte), en pocs dies he tingut al meu abast
tot tipus de meravelles: “Edició especial: acabes de guanyar un Iphone; Aquesta
tablet Android és per a tu!; Valida les teves dades i rep un xec de 500 €; El
teu darrer tiquet ha estat premiat, gran sorteig nacional (el mail arriba d’Argentina);
40% de descompte en el teu viatge més 3 guies gratuïtes; Aprèn a parlar anglès
en 3 setmanes!!!; Setmana d’Internet: gaudeix de la fibra gratis una setmana;
Nàutica i navegació en DVD; Catifes personalitzades; Rep 200 € en instal·lar el
gas natural; Subscripció gratis!”. La cura del cos i de la ment també es
trobava coberta: “Sucumbeix al luxe de la primavera, refresca el teu look de
cara a l’estiu; Aprèn a cuidar-te i descobreix la nostra guia de nutrició;
Aconsegueix un cos 10; Perd 20 kg en un mes!”. També hi havia aquells anuncis
tan persuasius i internacionals adreçats als senyors, però que, no sé perquè,
arribaven a la meva bústia: “Allarga el teu membre i gaudeix de la vida...; Do you desire to satisfy your babe at night?;
Acaba amb la disfunció erèctil...; Com influir en les persones?; Fa dies que et
busco...”.
Tampoc es queden curtes algunes empreses
insistents, que envien missatges diaris: “No perdis l’oportunitat de contractar
una assegurança de viatge per 3 € al dia; Descarrega la nostra app i et regalem
l’assegurança escolar del teu fill; Si contractes l’assegurança del teu vehicle
et regalem la posada a punt; Un pla assegurador per a cada membre de la llar!”.
Després hi havia els barruts del tarot, que també van a missatge diari: “Tens
una consulta de tarot gratis; T’ho torno a repetir consulta de tarot gratis; T’he
de dir alguna cosa important!; No vull alarmar-te però m’hauries de trucar, el
tarot no espera! Tens mal d’ull i no ho saps i jo et puc ajudar!”. Total, que ja no em venia d’un mal d’ull més i ho vaig
acabar liquidant tot, tal com feia habitualment.
La reflexió, però, queda.
En aquest entorn es fa força difícil als
professionals, com jo, fer entendre al públic que l’e-mailing o els missatges
telefònics són uns mètodes de màrqueting directe eficaços com a mitjans de
comunicació comercial, però que no s’han de confondre amb l’spam o el correu brossa.
La frontera entre la legalitat dels primers i la il·legalitat dels segons varia
en gaudir o no de l’autorització de la persona que rep aquests missatges i,
evidentment, en el respecte o no de la legislació del país on es produeixen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada