Llegia l’altre dia com el
fenomen dels booktubers (que ve de les paraules book,
llibre en anglès i de You Tube) conformat
per aquells prescriptors de literatura que comparteixen opinions i inciten a
llegir un o altre llibre mitjançant vídeos que pengen a les xarxes socials, s’ha
anat estenent a Espanya i França després d’haver se desenvolupat exitosament en
altres països anglosaxons i d’Amèrica Llatina. Curiosament i amb poques
excepcions (entre les que es compta l’amiga escriptora Gemma Lienas) els booktubers espanyols i francesos són
joves, per no dir molt joves (17 a 25 anys), i reprenen de forma més amena i
directa aquells preciosos consells de lectura que fins fa poc només es
prodigaven entre amics, als clubs de lectura o seguint llibreters i escriptors
als mitjans de comunicació més tradicionals com els diaris, les revistes o els
mitjans audiovisuals.
Si bé és cert que en
l'actualitat no ens podem imaginar el món sense les xarxes socials i que
aquesta nova tendència resulta una bona oportunitat per transmetre als joves la
importància de llegir, també veiem com se’n deriva una explotació comercial
d’editorials, llibreries i diferents fires de llibres que s’enfilen en aquesta onada per arribar a un segment de
públic fins ara ignorat i poc explotat com és el de l’adolescència i dels joves
adults.
Pels lectors empedreïts com servidora, i en
una època en què tot sovint apareixen noves publicacions de temes variadíssims,
es fa difícil anar rastrejant aquells llibres que poden trobar-se dins
l’espectre dels nostres interessos, així, sempre valoro positivament les
recomanacions personalitzades i fetes en acord als meus gustos particulars. Però
tot i que encara privilegio els consells avesats dels que millor em coneixen,
també m’agrada endinsar-me en les xarxes i veure què comenten els booktubers –malgrat que, cal dir-ho, la
majoria de les vegades trobo que s’adrecen més a audiències juvenils que a un
públic de persones adultes.
Per la meva part soc fidel seguidora de blocs de ressenyes literàries i d’algun canal
especialitzat de les llibreries que han començat a explorar aquesta modalitat
de promoció, que s’adapten més als meus criteris de selecció. Segueixo esperant però que vagin aflorant més booktubers de generacions més madures i
vagin reeixint blocs de ressenyes literàries perquè, tot i no pertànyer a la
generació Y, som moltíssims els que ens hem capbussat en les xarxes i el món
d’internet i volem mantenir l’intercanvi de coneixements i d’informació com una
part indissociable del nostre dia a dia. Com diu molt encertadament l’escriptor
Georges Duhamel, és dins de la lectura que l’home que es busca a si mateix té
alguna oportunitat de trobar-se, per això ens cal mantenir el privilegi de
trobar-nos personal o virtualment en i amb les millors companyies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada