11 de maig 2015

Booktubers i lectura 11-05-2015 - El Periòdic d'Andorra - La finestra oberta


Llegia l’altre dia com el fenomen dels booktubers (que ve de les paraules book, llibre en anglès i de You Tube) conformat per aquells prescriptors de literatura que comparteixen opinions i inciten a llegir un o altre llibre mitjançant vídeos que pengen a les xarxes socials, s’ha anat estenent a Espanya i França després d’haver se desenvolupat exitosament en altres països anglosaxons i d’Amèrica Llatina. Curiosament i amb poques excepcions (entre les que es compta l’amiga escriptora Gemma Lienas) els booktubers espanyols i francesos són joves, per no dir molt joves (17 a 25 anys), i reprenen de forma més amena i directa aquells preciosos consells de lectura que fins fa poc només es prodigaven entre amics, als clubs de lectura o seguint llibreters i escriptors als mitjans de comunicació més tradicionals com els diaris, les revistes o els mitjans audiovisuals.
Si bé és cert que en l'actualitat no ens podem imaginar el món sense les xarxes socials i que aquesta nova tendència resulta una bona oportunitat per transmetre als joves la importància de llegir, també veiem com se’n deriva una explotació comercial d’editorials, llibreries i diferents fires de llibres que s’enfilen  en aquesta onada per arribar a un segment de públic fins ara ignorat i poc explotat com és el de l’adolescència i dels joves adults.
Pels lectors empedreïts com servidora, i en una època en què tot sovint apareixen noves publicacions de temes variadíssims, es fa difícil anar rastrejant aquells llibres que poden trobar-se dins l’espectre dels nostres interessos, així, sempre valoro positivament les recomanacions personalitzades i fetes en acord als meus gustos particulars. Però tot i que encara privilegio els consells avesats dels que millor em coneixen, també m’agrada endinsar-me en les xarxes i veure què comenten els booktubers –malgrat que, cal dir-ho, la majoria de les vegades trobo que s’adrecen més a audiències juvenils que a un públic de persones adultes.

Per la meva part soc fidel seguidora de blocs de ressenyes literàries i d’algun canal especialitzat de les llibreries que han començat a explorar aquesta modalitat de promoció, que s’adapten més als meus criteris de selecció. Segueixo esperant però que vagin aflorant més booktubers de generacions més madures i vagin reeixint blocs de ressenyes literàries perquè, tot i no pertànyer a la generació Y, som moltíssims els que ens hem capbussat en les xarxes i el món d’internet i volem mantenir l’intercanvi de coneixements i d’informació com una part indissociable del nostre dia a dia. Com diu molt encertadament l’escriptor Georges Duhamel, és dins de la lectura que l’home que es busca a si mateix té alguna oportunitat de trobar-se, per això ens cal mantenir el privilegi de trobar-nos personal o virtualment en i amb les millors companyies.